شیرینی ایام نوروز را به كام خود تلخ نكنیم
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش ایرنا، برخی جوانان هر ساله با نزدیك شدن به چهارشنبه آخر سال با ایجاد حریق گسترده در معابر، ساخت و استفاده از ترقه های خطرناك، این مراسم را كه ریشه در تاریخ كهن ایران دارد، به مراسمی تبدیل می كنند كه نتیجه آن جز آه و افسوس نیست.

نابینایی، سوختگی صورت، مصدومیت، قطع عضو و حتی مرگ، در زمره حوادث ناشی از بی توجهی افرادی است كه هر سال در این ایام باعث تلخ شدن ایام خوش پایان سال به كام شهروندان می شوند.

در كتابها، مقاله ها، اشعار و اسناد تاریخی مانند شاهنامه فردوسی، به آیین چهارشنبه سوری و كهن بودن این جشن باستانی ایرانیان اشاره شده است.

'چهارشنبه‌ سوری' از دو واژه 'چهارشنبه'(نام یك روز هفته)‌ و'سوری' به معنی سرخ ساخته شده است.

'زردی من از تو، سرخی تو از من'،واژه هایی است كه هنگام پریدن از آتش بر زبان ایرانیان جاری می شود كه درواقع نشانه تطهیر و پاكسازی است.

طبق این سنت دیرینه، آتش، رنگ پریدگی و زردی، بیماری و مشكلات را به خود می گیرد و به جای آن سرخی، گرمی، نیرو و نشاط می بخشد.

فرمانده انتظامی اصفهان در این زمینه گفت:چهارشنبه آخر سال فرصت خوبی است تا شادابی و نشاط اجتماعی خود را به رخ جهانیان بكشیم.

سردار 'حسن كرمی' افزود: نباید اجازه دهیم دنیای غرب با جذابیت و هیجانات كاذب كه هیچ سنخیتی با ارزشها و فرهنگ دینی و ملی ایران اسلامی ما ندارد جوانان این مرز و بوم را منحرف كند.

وی با انتقاد از كسانی كه به چهارشنبه آخر سال به عنوان تهدید نگاه می كنند، تصریح كرد:همیشه در این روز منفعلانه عمل شده در حالی كه از یك ماه قبل می توان با توزیع ترقه های كم خطر،آشنا كردن مردم با آداب و رسوم پسندیده این روز و برپایی جشنها و مراسم متنوع در سطح شهرها، زمینه ای فراهم كرد تا مردم در امنیت و آرامش كامل به شادمانی بپردازند و با آسودگی و بدون استرس به استقبال نوروز بروند.

رییس پلیس استان اصفهان، بازگشت به آداب و رسوم و سنن و ارزشهای اسلامی را راهكار دستیابی به امنیت و آرامش پایدار در این این ایام دانست.

به گفته مسئولان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، در شهرستان اصفهان سال گذشته 18 فقره حریق در معابر و خیابانها رخ داده است.

هر سال برغم سفارش و توصیه ی مسئولان و اصحاب رسانه، اتفاقات ناگوار و جبران ناپذیری برای شهروندان رخ می دهد.

یك خانم خانه دار در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:هر سال به اتفاق خانواده به منزل پدرم می رویم تا مراسم چهارشنبه سوری را برگزار كنیم.

'رباب اسدی' با اشاره به بزرگ بودن حیاط منزل پدریش گفت: یك آتش كوچك در حیاط خانه پدری روشن می كنیم و از روی آن می پریم.

وی خاطرنشان كرد:استفاده از ترقه، ایجاد مزاحمت و ترس توسط بعضی از جوانان باعث آزار و اذیت مردم می شود و كار پسندیده ای نیست.

یك دبیر آموزش و پرورش اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برگزاری و پاس داشتن مراسم چهارشنبه سوری خوب است اما نباید باعث آزار شهروندان شود.

'حمید محمدی' افزود:خانواده ها، آموزش و پرورش و رسانه ها باید در این زمینه فرهنگ سازی كنند.

وی با اشاره به در پیش بودن ایام نوروز به جوان و نوجوانان توصیه كرد: با رفتار اسلامی واخلاقی خود ایام خوشی را در ایام نوروز برای خود و خانواده هایشان رقم بزنند.

'سمیرا مجیری' دانشجوی رشته پرستاری نیز به خبرنگار ایرنا گفت:خانواده ها در این روزها بیشتر مراقب فرزندان خود باشند تا حوادث ناگواری در شب عید برای آنها رخ ندهد.

8114/1042





:: برچسب‌ها: سان فرانسیسکو , بهار , کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: